woensdag 21 maart 2012

Haken

Ruim anderhalf jaar geleden kregen wij van mijn tante dit kussen, als kado voor ons nieuwe huis.



Op de foto is te zien datie erg mooi is, maar in het echt isie nog mooier. En haakwerk voelt ook zo lekker, zeker als het met mooie katoen gemaakt is. Na een tijdje kijken en aaien besloot ik dat ik dit ook moest kunnen. Ik had wel een boekje met instructies en een haaknaald, en na een bezoekje aan de markt had ik ook garen. Met wat ronde motieven heb ik de steken geoefend (dat werden onderzetters) en toen ben ik wat gaan oefenen met gratis amigurumi patronen van internet. Ik kwam er al gauw achter dat ik niet heel goed garen gekocht had. Nu ben ik grootverbruiker van Catania en Catania Fine, en een enkel bolletje Rio. Toen ik een aantal leuke kleurtjes had ben ik begonnen met Granny Squares. Daarvan heb ik een kussen (voor op de bank), een kleedje (voor de poezen) en een doos vol wat ooit nog een deken/ sprei moet gaan worden.




Bij Lucy van Attic24 zag ik verschillende variaties op de Granny; inspiratie voor het volgende kussen:


Al surfend kwam ik de African Flower tegen, Karin heeft een mooie uitleg. Ik heb het blok iets aangepast in de laatste toer, zodat ik ze aan elkaar kon haken. Lui als ik ben in afwerken, vind ik het een vreselijke afknapper als, na al dat vele haken, er nog heel veel naaiwerk aan te pas moet komen. Ik was Lucy dan ook heel dankbaar voor haar uitleg over hoe je aan elkaar haakt (kijk hier)- terwijl je de blokken maakt. Sinds dat moment heb ik geen losse blokken meer gemaakt en komt er nog wel eens iets af :)
Nadeel is wel de zeshoekige vorm, daar heb ik wel even mee zitten stoeien. Uiteindelijk heb ik de boven en onderkant aan elkaar gehaakt, zodat er een buis ontstond. Die heb ik over de genaaide hoes geschoven en langs de zijkanten met de hand vastgenaaid. Ik doe altijd een stoffen hoes als basis; zo kijk je niet op het binnenkussen, maar vooral ook is de hoes dan mooi vormvast. Haakwerk kan toch wat rekken (en op sommige plekken meer dan op andere) en door het op stof vast te zetten (alleen langs de buitenrand) blijft het heel mooi in model.



Bovenstaand kussen is van een patroon dat ik bij haakgaren kreeg. In het patroon zat op ieder blok een bloemetje, maar dat vond ik te druk. Deze ligt niet op de bank, omdat de bloemen niet zo heel prettig zijn in je rug. Hij doet het wel heel goed op de onderplank van de salontafel, met dit kleedje er opgevouwen bovenop:


En daarop dan weer:


Zelda, als een prinses op de erwt.

Ik haak niet alleen maar kussens, maar ik moet wel zeggen dat dat een leuk project is. Groot genoeg voor een aantal blokken, voldoende ruimte om wat leuks te doen met kleur, maar ook niet zo groot dat het zo lang duurt dat de lol er af gaat. Bovendien lijkt het nog bijna nuttig werk, zodat je je niet perse schuldig hoeft te voelen als je er even lekker voor gaat zitten.
Wat ik recent gemaakt heb, is de happy flower van Lucy. Die is erg leuk om te doen, vooral omdat het eens een totaal ander haakwerkje is. Bovendien is ie wel erg mooi. De foto is een beetje saai en grijzig, maar geloof me: instant lentegevoel, waar je hem ook ophangt! De zijkant van de kast was de uiteindelijke winnaar.

Verder haak ik ook graag amigurumi. Ik heb ze wel graag een beetje klein; maatje sleutelhanger of kerstboomdecoratie. Ervaring heeft ons op subtiele wijze duidelijk gemaakt dat je met 1 of meerdere katten geen glazen ballen in de kerstboom kan hangen. (Nou ja, 1 keer kan nog wel. Alleen moet je er wel op rekenen dat de voorraad snel slinkt.) Met oudere katten is het misschien wat minder ernstig, maar onze eerste kat is nog geen 3 geworden en nu hebben we twee monstertjes van bijna een jaar. Wij zitten dus al 4 jaar met katten die nog volop streken hebben. Dat heeft wel invloed op de aankleding van de kerstboom :) Afgelopen najaar heb ik een behoorlijk aantal uiltjes gehaakt (naar eigen patroon) om in de boom te hangen. Dat beviel me heel goed, het combineert wonderlijk mooi met de ballen die ik tegen-beter-weten-in toch in de boom heb gehangen! Daarvan zal ik nog wel eens foto's plaatsen. Een recenter project is dit kippetje:


Dat past wat beter bij de tijd van het jaar. Voor een idee van de grootte: die eitjes zijn M&M's. De allergrootste heb ik er zelfs tussenuit gegeten. Zonder kam en lelletjes is dit trouwens geen kipje meer, maar een schattig klein vogeltje. Deze is gehaakt met Catania Fine en haaknaald 2,0. Het patroon is van een gratis patroon. Van origine is zijn onderkant open, want wordt hij vastgenaaid op een varkentje. Ik heb nog twee toeren geminderd en vervolgens de opening dichtgenaaid. Het patroon vind je hier.



Lekker he, die paas-M&M's...





Dit is hetzelfde patroon, maar met verschillende kleuren gehaakt en zonder kam/lellen. Leuk vogeltje toch? Ook in 1 kleur is ie leuk hoor, dat is ook wel iets makkelijker. Deze is met de gewone Catania gehaakt (van Fine zijn niet zo veel kleuren) met naald 2,5 en is dus ietsje groter. De kleurenwissel heb ik op de gok gedaan en dat pakte vrij goed uit, helaas gaat dat niet altijd goed op intuitie. Dat moet ik nog even een keer goed uitpluizen en opschrijven. Op een mini wasknijpertje kan dit vogeltje namelijk ook heel goed in de kerstboom. Zal wel leuk staan bij alle uilen... Ik ben dol op vogeltjes in de kerstboom!!





Met deze foto sluit ik af: er ligt nog vanalles op me te wachten, waaronder een vogel zonder snavel. Bovendien is het mooi weer, dus even naar buiten zou ook wel lekker zijn!

grtz

Ilse












Geen opmerkingen:

Een reactie posten