donderdag 12 juli 2012

Grannies en ijsberen

Ik heb eens even de laatste dingen gedaan aan mijn ijsbeer-eierwarmer; oren, ogen en een neus. Daar zat ie al een week of twee op te wachten....  Deze was bedoeld voor in de winter, voor als ik dan op zondag een lekker gekookt eitje krijg... (hint, hint) Dat zou voor het eerst zijn, maar ik kan altijd blijven hopen. Aan motiverende accessoires zal het niet liggen;)



De beren-oren en zijn colletje heb ik zelf in elkaar geïmproviseerd. Door het kleurverloop in het garen vind ik deze trui echt iets hebben van een wintertrui, vandaar de col erbij.



Zondag kreeg ik ineens ontzettend zin om weer eens grannies te haken. Nou weet ik dat de term 'grannies' voor allerlei haakblokken gebruikt wordt, maar ik bedoel de oorspronkelijke, echte, officiële granny square. Ik had mijn collectie blauw nog paraat liggen en binnen een paar dagen was het volgende haakwerk klaar!



Nu hoef ik alleen nog maar een leuk stofje erbij te zoeken, kussenhoesje in elkaar te zetten en dan is ie af! Dit keer geen schulprandje, maar ik heb hem afgewerkt met een kreeftensteek. Dat vind ik toch ook wel een heel mooie afwerking, ook erg geschikt voor dekentjes.


Allemaal blauwe grannies zonder wit ertussen leek me ook een mooi idee; prompt komt mijn moeder met dezelfde opmerking! Ik heb het blauw nog niet opgeborgen dus!

Mijn moeder heeft twee Jacobusjes gebreid, ze zijn bijna af. Ze was even bij mij om oogjes voor ze uit te zoeken. Wat een leuk patroon is het toch! Deze staat hoog op mijn verlanglijstje!
Jacobus zou ook leuk staan op de oude kinderstoeltjes (van mij en mijn broertje vroeger) die we nu voor onze neefjes in de kamer hebben staan. En voor Zelda. 



Gisteren heb ik nog even een tasje genaaid, van stevige grijze stof. Ik heb een fleurige blauwe voering gebruikt en op de voorkant de blauwe mandala vastgezet, die ik al eerder gemaakt had. In het midden heb ik hem vastgezet met een mooie splitpen. Het tasje heb ik gevuld met wat kleine kadootjes en heb ik aan mijn collega gegeven, die vandaag voor het laatst was. Uiteraard ben ik vergeten dat op de foto te zetten...Dat overkomt mij altijd met haastig gemaakte spullen. Maar het was een schattig tasje!

Zo kun je zo'n mandala ook leuk gebruiken en ik vond het maar wat handig dat ik er twee paraat had liggen; ik had nog keus ook! Toen heb ik prompt het patroon weer opgezocht en er een in paars met een beetje mintgroen gemaakt. Want je weet maar nooit! En vanmiddag bleek dat deze erg geschikt is als onderzetter voor de theepot. Staat ook nog eens erg leuk... Ik heb ook nog bloempotjes in zulke tinten. Als pannenonderzetter kan dit ook leuk. Deze mandala zal zijn bestemming nog wel vinden!
Ik heb alleen een wazige foto; maar voor de indruk...


Ik heb nog een project dat bijna af is, maar ik ben bang dat die alleen maar leuk is voor 'ingewijden'. Het is een gehaakt figuurtje uit de Discworld-serie (boeken) van Terry Pratchett. (hilarische, vrolijk-cynische fantasy; een intelligente parodie op de wereld- of je vindt het niets en snapt de lol er niet van, of je bent verkocht. Ik ben al jaren verkocht..) Ik zal vanavond eens aan het werk om hem af te krijgen. 

Toch bijzonder: hoe meer ik schrijf over wat er af is, en hoeveel vorderingen ik gemaakt heb met verschillende dingen, hoe meer ik tegen het einde van mijn post het gevoel heb dat ik nog heel veel dingen moet maken! Ik ga gauw verder, want -iets minder creatief- er ligt behalve haak-, naai- en breiwerk, ook nog een stapel strijkwerk op me te wachten... 

grtz, 

Ilse

5 opmerkingen:

  1. Ow, een ijsbeer waar ik voor smelt! Wat een droppie!
    Jammer dat je geen foto hebt gemaakt van het tasje, maar de granny's zijn mooi geworden in deze kleurtjes en ook de mandala is weer prachtig.
    Als ik het goed gelezen heb, zal de volgende post hier ook weer goed gevuld zijn en die strijk...vooral geen pootjes voor haken, dan kan het ook niet weglopen :p

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hihi, dat is een goeie!
    Ik zal erom denken....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. die ijsbeer is lief zeg!!! maar ook doe granny's zijn mooi gemaakt!!
    lieve groet jenneke
    http://creaties-jenneke.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb je grijze tasje gisteren bewonderd; hij was echt super leuk!
    groetjes, Arina (schoonzusje van Maria) :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben erg blij met het tasje. als je wilt kan ik wel een foto mailen en je toesturen. Sms me maar als je dit wil.
    groet, Maria

    BeantwoordenVerwijderen