woensdag 8 augustus 2012

Goed doel


Ik heb gebreid voor een expositie! 


Hiermee kom ik in het museum. Ja, dat klinkt heel groots... Dat is ook de bedoeling, maar het hangt niet alleen van mij af- het National Museum of the Royal Navy doet een tentoonstelling over gebreide artikelen. Ze hebben aanwijzingen (boeken en foto's onder andere) dat de matrozen vroeger breiden, van kleding en accesoires tot speelgoed voor hun eigen kinderen. Voor mij was dat nieuw, ik had dat nog niet eerder gehoord. Maar daar willen ze nu een tentoonstelling over doen- vind ik een leuk idee. Maar om het hier en nu erbij te betrekken doen ze wereldwijd de oproep: brei alsjeblieft een paar zeediertjes voor het museum!



Op hun site staat meer info en ook de links naar een aantal patroontjes. Dit zeepaardje staat ertussen, erg schattig en snel gemaakt. Inmiddels is er een haakpatroon van een walvis bij, maar die maak ik niet; is namelijk te dik om op te sturen. Er is ook een visje, die heb ik ook gemaakt. Die is wel heel eenvoudig; je breit twee lapjes en naait ze op elkaar. Het resultaat is een heel plat visje, waardoor ik er dus maar een platvis van gemaakt heb. Vandaar twee oogjes op één kant.. Zal wel goed door de brievenbus passen!




De patroontjes staan er al even, ik kwam de vis een maandje geleden al tegen op ravelry. Op ravelry ziet het er nog niet uit alsof er veel diertjes gemaakt zijn voor het museum, (mijn bijdragen en 1 walvis, meer niet) maar goed; ik weet natuurlijk niet op welke andere manieren ze mensen proberen te bereiken. Maar ik zal nog wel een paar beestjes maken: als de envelop vol is stuur ik ze op.

Ik vind het een mooi beeld; ruige zeelieden die lieve knuffels breien voor hun kindjes thuis.

Ik had laatst ook nog even achter de naaimachine gezeten; heb toen even in hoog tempo 3 kussenhoesjes gemaakt. Die waren bedoeld voor de haaksels die ik even terug gemaakt heb. De eerste, met cirkels,  zit al vast.




Ze zijn alledrie van dezelfde stof; grijs met kleine, witte hartjes. De voorkant is wit, dat vind ik toch vaak de mooiste achtergrond voor het haakwerk. Ik heb ook al een granny-haakwerkje klaarliggen voor het volgende kussen en ik ben bezig met een granny-haakwerk voor de derde. Daar werk ik niet erg actief aan, maar het is wel een handig project om mee te nemen. Zo af en toe doe ik weer een stukje en ongemerkt vordert het toch aardig. 

Nog even een foto van mijn assistente, die de styling hier voor haar rekening neemt....


Daar gaat nog best wat werk in zitten, als je een nette foto wil maken!

Dexter zit erbij en kijkt ernaar.. de enige reden dat hij erbij kwam zitten, is dat hier hun etensbakjes staan. Voor het fotograferen heb ik het voorraadblik even op de grond gezet- en als hij dat hoort....!

Ik ga nog wat steekjes doen! -en die plant water geven, zie ik nu....

grtz,

Ilse

1 opmerking:

  1. Ohhh wat prachtig dat blauwe zeepaardje!!!Ben er helemaal verliefd op en ook op de kleur!;-)

    groetjes
    Angeline
    www.mijnplekkie.tk

    BeantwoordenVerwijderen