maandag 25 februari 2013

Lang geleden..

Oeps! Het is al even geleden dat ik een berichtje schreef... Gelukkig ben ik verstandig genoeg geweest om niets te beloven mbt hoe vaak ik schrijf! Soms heb je dat, zo'n periode dat je een beetje aanrommelt met verschillende projectjes en dat het lijkt alsof er bijzonder weinig uit je handen komt. Vaak als je terugkijkt valt het dan ineens weer mee...

Alles wat ik de afgelopen week gedaan heb, ademt de sfeer van de lente.. Daar ben ik wel een beetje aan toe. Ik ben ook zeker de enige niet... Ik vind sneeuw echt prachtig, maar nu heb ik het wel even gezien. Bovendien lijkt het er op dat iedereen in mijn omgeving, inclusief ikzelf, zijn griep of verkoudheid op herhaling krijgt. Vandaag voelt al beter dan gisteren, dus ik hoop dat het nu maar kort duurt. Volhouden.... de tekenen zijn er al wel- de lente gaat echt komen!
De katten beginnen al wat te verharen (ok, niet het prettigste teken van het voorjaar) en de krokussen  komen al goed op kleur.


Deze foto is van vorige week maandag, toen was het fris maar zonnig. Dik aangekleed heb ik toen vast wat rommeltjes opgeruimd in de tuin en eens goed geveegd. Daar knapt de boel al flink van op, het zag er meteen een stuk frisser uit. Bovendien was het heerlijk om weer een poosje buiten bezig te zijn... Ik werd er al fanatiek van, ik heb ook al verschillende groentes gezaaid in kweekbakken op de vensterbank. De rucola is erg snel, binnen een paar dagen waren de eerste sprietjes al te zien...


Je kunt ze ook zo al eten, supergezond.
Ook op haakgebied ben ik met groen bezig geweest... Ik had nog een strokans liggen en die heb ik bekleed. 


Ik heb wat bloemetjes gemaakt volgens het patroontje van Lucy van Attic 24. Voor nu heb ik ze er op gespeld, maar het leek me leuk om de bloemen aan een mooi takje vast te maken en dat samen op de krans te zetten. 



beetje scheef..., zal aan de verkoudheid liggen :)

Het kastje was ook een oud project. Ooit eens gekocht bij de kringloop, en toen ik na lang (lang!) schuren alle slechte, bladderende lagen verf eraf had, kreeg ik het niet naar mijn zin geschilderd. De verf glansde teveel, het was het allemaal net niet. Mijn ouders hebben een tijdje terug twee kasten geschilderd met Annie Sloan verf, met prachtig resultaat. Alleen al het mooie effect maakte me al wel nieuwsgierig naar deze verf, maar wat deze verf helemaal fantastisch maakt: je hoeft niet te schuren of primen.. Helemaal niet! Ook niet een beetje... Alleen even afnemen met terpentine, dat is alles. Het pakt ook op metaal enzo, ja dat heb ik getest; als je het maar ontvet. En deze verf is na 30 minuten overschilderbaar.. Ik heb in een avond en ochtend dit kastje gedaan, een lampvoetje, een ladekastje, metalen bloempot, paaseitjes, nog een bakje; vanalles! Allemaal twee lagen verf en de enige reden dat ik de volgende ochtend ook nog een stukje moest, was vanwege ruimtegebrek. Omdat het koud was op zolder heb ik alles op de eettafel geverfd, maar ik had niet genoeg ruimte om alles tegelijk uit te stallen... 
De verf is mooi mat, heel kalkachtig. De wat donkerdere kleuren zijn ook heel geschikt als schoolbordverf. Je kunt het ook nog afwerken met een was, maar daar heb ik nog geen ervaring mee. De verf bevalt in ieder geval goed! Ik betrapte mezelf er al op dat ik alle kasten in huis met andere ogen ging bekijken, hoewel de grootste doorn in mijn oog het computermeubel is.... Funcioneel, maar suffige fineer- met een slijtplek van de muis. Misschien.... eerst maar wat meer info opzoeken over de afwerking met was, want vriendlief heeft wel een gladde ondergrond nodig voor de muis. IT-ers doen niet aan muismatten, dus daar moet ik wel rekening mee houden..:)  Het kastje voor de verschillende buro/ computer spulletjes ziet er in ieder geval wel weer fris uit! (simpel kastje van ikea, ik heb hem 1 laatje kleiner gemaakt; dat ene laatje is ideaal om de monitor op te zetten)


Verder heb ik sniffend en kuchend kleine hexagons gehaakt, naar een patroontje van The 8th gem. Ik had ze al eerder gezien en vond ze zo schattig. Achteraf is het niet een heel tactisch patroontje, want de hexjes zelf zijn snel te maken, maar het gepruts eromheen is relatief intensief. Afhechten kost net zo veel tijd als een hexje haken en omdat ze zo ieniemini zijn, is het na dagen nog maar een heel klein lapje....
Maar wel heel zoet en vrolijk; ze doen me denken aan primula's...Veel, fel en een beetje over de top!
Precies waar ik behoefte aan had..




Dit project ben ik begonnen zonder enig denkwerk vooraf; wat het moet gaan worden weet ik nog niet. Heel groot zal het wel niet worden, gezien dit er al bijna 60 zijn, ik er redelijk veel mee bezig ben sinds donderdag en het nu nog maar (ongeveer) 30 x30 cm meet...


grtz, 

Ilse

5 opmerkingen:

  1. Je hexagons zijn inderdaad heel vrolijk, maar ja, als je niet weet wat je er mee wilt.....
    De krans geeft een echt voorjaarsgevoel :-)
    Heel veel beterschap, ik hoop dat je de bacillen nu voor minstens een jaar kwijt raakt.

    BeantwoordenVerwijderen


  2. Wat een vrolijke en frisse voorjaarskleuren, net wat ik nodig heb. Wat de was betreft op de verf; het oppervlak wordt er sterker en gladder van. Het effect van donkere was zal ws jouw niet aanspreken maar met blanke was veranderd de kleur niet.Goed bezig geweest!!!!
    groet mam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke werkjes allemaal en zo fris en vrolijk, laat het maar voorjaar worden!!!!

    Dan een vraagje.....ik zie daar op de foto's een mooie loper liggen. Heb je die zelf gemaakt? Zo ja, hoe heb je die rondjes aan elkaar gemaakt? Ik ben nl. bezig met een tafelkleed, maar de vertaling begrijp ik niets van en zit nu met een heleboel rondjes, die ik niet aan elkaar kan haken. Het klopt gewoon niet. Heb jij misschien dat patroon voor mij, want het lijkt heel veel op die van mij. Kijk maar op mijn blog.
    http://hakenmetmarga.blogspot.nl/2013/01/nieuwe-werkjes.html

    Groetjes, Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een verhaal, je hebt meteen weer je achterstand ingehaald.
    Ik verlang ook naar de lente, de sneeuwvlokken bloeien, maar voor de rest is het nog erg somber in de tuin. Ik ga een deze dagen ook maar eens beginnen met de eerste groente voor te zaaien, kan het straks mooi de kas in.
    Je verfprojecten vind ik super. Ik zie de genoemde verf op meer blogs opduiken en toevallig stond er zondag bij ons in de krant een artikel over van een winkel die ook workshops geeft. Ik ga morgen eens informeren, lijkt me leuk om te doen. Tegen die tijd komt het van op mijn blog te staan.
    Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vergeet helemaal je leuke fleurige haakwerken te noemen terwijl ik daar juist zo vrolijk van wordt !!!!!

      Verwijderen