maandag 19 augustus 2013

Union Jack

Op pinterest was ik tijden geleden al eens een quilt tegengekomen met het patroon van de Union Jack. (ik ben kervei op pinterest; mocht je me willen volgen ) De link verwees naar een winkel. Ik koop niet zo vaak patronen, ten eerste omdat ik steeds vergeet hoe onze paypal wachtwoorden ook alweer zijn (vriendlief heeft ze ingesteld; voor hem zijn ze logisch) en ten tweede omdat er zo ontzettend veel mooie, duidelijke patronen ook gewoon gratis te bekijken zijn. Dus, ondanks dat ik de quilt erg leuk vond, heb ik die uit mijn hoofd gezet. Tot ik een link tegenkwam van soortgelijk ontwerp, maar dan met een gratis tutorial. (leuke blog, met veel variaties op de vlag)
Nu ben ik druk met vlaggen naaien!
Lily, de ontwerpster, adviseert om eerst een oefenblok te maken van stoffen die je over hebt. Dat was een goede tip; ik ben blij dat ik geluisterd heb! Aan de uitleg lag het niet, die is best heel helder... misschien was ik dat iets minder, want over de eerste twee vakken heb ik een hele middag gedaan... De andere twee vakken en het middenkruis kostten me de helft van de tijd. Ja, er ging heel veel mis die middag!


Ik heb uiteindelijk door een paar foutjes de verhoudingen iets aan moeten passen (precies op de verkeerde diagonaal snijden en dat soort drama's), dus hij was ook niet geschikt om nog in dat patroon te gebruiken. In dit patroon komen er 3 van deze brede vlaggen boven elkaar, met een klein randje wit ertussen. Dan gaat er een brede witte rand rondom. Ik vind dan de blokken ook wel heel groot en je kunt er maar vrij weinig verschillende stoffen in gebruiken. Het leek me evengoed wel een leuk patroon om te gebruiken voor de quilt voor de zoon van een vriendin.
Dit blok heb ik, na alle moeite, toch maar gewoon doorgequilt en afgewerkt; dan isie in ieder geval af. Dan heb ik er meer lol van dan wanneer hij als los blok naast de naaimachine ligt. Het zou wel een prima kleed zijn, vóór een bed(je) of in een badkamer.

Met het ontwerp heb ik nog even verder geoefend en ik heb er twee kussenhoesjes  van gemaakt. De ene bredere witte band in de diagonale lijnen heb ik weggelaten; het zal vast zo horen, maar ik vind het een heel storend gezicht!! Dit keer heb ik heel andere kleuren gebruikt, op een andere manier heel Brits. Zoet en bloemig; dat kunnen ze in Engeland ook heel goed... ook leuk!






Inmiddels heb ik ook uitgedokterd hoe ik de quilt voor de kleine jongen ga maken. Ik heb een blok getekend wat ik precies kan maken van 2 verschillende fat quarters en een beetje witte stof. Als ik hiervan 2x4 blokken aan elkaar zet, wordt de quilt groot genoeg voor op zijn bed.
Zojuist heb ik het eerste blok afgemaakt.


Van de stof met de stippen heb ik nog net 3 strookjes over die ik straks kan gebruiken voor de afwerkbies. Geheel per ongeluk, maar wel bijzonder economisch!
Nu dus nog 7 blokken te gaan!

grtz,


Ilse



3 opmerkingen:

  1. oohhhhhhhhhhhhhhhhhhhh speechless wat enorm mooi gemaakt zeg ♥

    liefs jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat komen de kleuren mooi uit zo, lekker fris! Heel mooi gedaan meissie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh die kussen zijn echt geweldig! De stofjes zijn super gekozen en de kleurtjes zijn geweldig bij elkaar!
    Mooi mooi mooi!
    Esther
    esthersipatchandquilt at yahoo dot com

    BeantwoordenVerwijderen