vrijdag 1 november 2013

Kou

Het werkt nogal aanstekelijk... overal zie ik warme cols, omslagdoeken en handschoenen verschijnen! Ik heb een heel leuk patroon gevonden, gebaseerd op een hexagon. En, als je het doet volgens het patroon, kun je in één keer doorbreien zonder de draad door te knippen.  Dat heb ik dus niet helemaal gedaan, maar het is een leuk patroon om  te breien.



Eerst brei je een duim en daarvandaan ga je verder in een hexagon. Wanneer je de juiste hoogte voor je vingers hebt bereikt, kant je één zijde af en breit over de andere vijf zijden verder. Is de breedte bereikt, dan kant je samenbreiend af (samen 1,5 zijden, dus in totaal 3). De steken die je overhoudt, vormen de pols. Die kun je net zo lang maken als je wilt.



Dit alles wordt gebreid in streepjes van 2 toeren, waarbij iedere 4 toer averecht. Mijn eerste is af. Ik heb nogal kleine naalden gebruikt (maakt niet uit omdat je toch steeds even moet passen) dus mijn handschoen is mooi dicht; lekker wanneer ik op de fiets zit met oostenwind. Het enige nadeel is dat de streepjes nogal smal zijn en er vrij heftig uitzien.


Ik heb aan de bovenkant de steken niet direct afgekant, maar op een draadje gezet. Ik was eerst van plan om een I-cord bind off te doen rondom, maar zag toen dat ik de streepjes ook mooi kon doorbreien. Daarmee wordt de handschoen ook net even langer; fijn op de fiets.
De hexagonvorm zorgt voor een heel mooie pasvorm; hij sluit bijzonder goed aan op mijn hand en pols; ik vind het zo slim gevonden!
Nu moet ik de tweede nog breien.
Ik zag ook al dat de ontwerpster ook handschoenen heeft gemaakt, die gebaseerd zijn op een cirkel.... ook zo leuk!

grtz,

Ilse

3 opmerkingen: